Linux vs. Windows

Posted: 2004-12-20 by Alvmarken in
0

Som van datoranvändare trodde jag att steget från Windows (XP) till Linux (oavsett distribution) skulle vara ganska problemfritt. Jag har sen ett tag tillbaka utvärderat Linux (SuSE 9.1) för användning på kontoret. Själva installationen av operativsystemet var smärtfritt fastän jag installerade via FTP till skillnad från den traditionella (för Windows i alla fall) CD-installationen.

Vad jag däremot upptäckt är att allt som man är van vid vad gäller filsystem kan man bara slänga och försöka lära om på nytt. Det fanns inget som var sig likt från Windows. I windowsmiljön finns enheter såsom C: och D: glöm det i Linux.
Där är det annat som gäller. Enheterna monteras på olika platser i filsystemet t ex så monteras CD-spelaren som /media/cd-rom (åtminstone i SuSE 9.1).
Man kan dessutom själv bestämma hur och var enheterna ska monteras, vilket ju i och för sig är ganska så smart, men ställer till en del problem när man är ovan med hur saker placeras i filsystemet.

Sen har vi det här med inställningar. Vore det inte för Yast i SuSE vet jag inte hur jag skulle gjort. Yast är ett gränssnitt för att göra diverse inställningar i operativsystemet, installerade program mm. Trots Yast har jag stött på en del knepigheter. Exempel:

Jag har en windowsmaskin med en utdelad mapp på som jag skulle vilja komma åt från linuxburken. I windowsmiljö hade förfarandet inte varit så märkvärdigt.
Öppna utforskaren, klicka på Verktyg-> Anslut nätverksenhet -> Välja enhetsbokstav och skriva in adressen till den utdelade mappen, t ex \\mindator\mapp

I SuSE används nåt som heter Samba som ska göra att Linuxburkar och Windowsburkar kan snacka med varandra. Gott så. Kan man tro.
Återigen ska det monteras saker i Linux.
Såvitt jag vet finns det två sätt att montera en utdelad mapp.
mount -t smbfs -o username=användarnamn,password=lösenord //mindator/mapp /monteringspunkt/linuxburk
eller
smbmount //mindator/mapp /monteringspunkt/linuxburk -o username=användarnamn,password=lösenord

Själva monteringen av windowsmappen funkar, däremot inte å, ä och ö.
Märkligt. Efter en del efterforskningar på nätet hittar jag en del intressant, dock inget jag har nytta av i det här fallet. Jag läser att både Windows XP och SuSE 9.1 (och även Samba 3.0) använder sig av UTF-8 som teckenuppsättning. Alltså borde det inte vara nåt problem med å, ä och ö. Men det är det.

Jag ringer en linuxexpert (!?) som tyvärr också går bet.
Jag försöker ändra inställningar i SuSE och Samba åt alla möjliga håll.
Man kan styra hur internationella tecken ska hanteras via monteringskommandot, t ex med smbmount //mindator/mapp /monteringspunkt/linuxburk -o username=användarnamn,password=lösenord,iocharset=iso8859-1

Hjälper inte. Försöker med codepage=850 istället för iocharset. Hjälper inte.
Försöker ändra inställningarna i smb.conf till character set = iso8859-1,
unix character set = iso8859-1 och codepage = 850. Hjälper inte.
Får dessutom felmeddelanden om character set och codepage. Tar bort alltihop och är tillbaka där jag började. Inga å, ä och ö i linux... eller jo det har jag men inte på de filer som jag monterat från windowsburken.

Så här står jag med en linuxburk som inte vill snacka svenska med en windowsburk och överväger att kasta ut båda två och gå över till Mac.

Hm.. nu kom jag från ämnet lite. Nåja, inställningar kan man göra antingen via det grafiska gränssnittet Yast eller direkt i inställningsfilerna. Dessa hittas vanligtvis i katalogen /etc/
Är man van att hålla på med inställningsfiler á la Apache så är det inte helt omöjligt att göra en del inställningar i systemet. Är man nybörjare kanske det inte är att rekommendera.

Överhuvudtaget känns det som att Windows, trots säkerhetsbrister och licenskostnader, är enklare att komma igång med än Linux. Nu kanske jag generaliserar eftersom jag inte testat mer än en Linuxdistribution. Men på det stora hela verkar det i alla fall som om Windows har ett stort försprång när det gäller användarvänlighet, åtminstone för nybörjare.

Nu orkar jag inte skriva mer idag men jag får säkert anledning att återkomma om mina synpunkter och åsikter om Linux och Windows.

Twittra om detta

0 kommentarer: