Millenium Computer finns dom?

Posted: 2007-05-08 by Alvmarken in Etiketter:
70

Nu var det dags igen... för tonerförsäljande, icke existerande bolag att ringa och tacka för att jag deltagit i en marknadsundersökning. Som tack ska jag visst få en enastående och slimmad digitalkamera som kan lagra upp till 20 bilder. W.. O.. f--king W.. Vilken kamera det måste vara.
Dessutom kunde jag ha den som webcam om jag ville. Kanon! Jag som redan har 2 kameror känner ju verkligen att det här är helt rätt för mig.

Skulle kanske kunna vara lite entusiastisk om det inte vore för det faktum att dom (inte just Millenium Computer, men liknande bolag) ringer mig nån gång i månaden och säger precis samma sak. Och ja just ja... man FÅR INGEN KAMERA om man inte köper deras superexklusiva miljötoner (i 4-pack för typ 10000:-) som klarar upp emot 20000 utskrifter.

Man kan om man är lite orolig över hur man ska kunna skriva ut så mycket så att man behöver ett 4-pack faktiskt få en förpackning sprättad. Då springer försäljaren själv ner till lagret (säger dom iaf) och ber att få en förpackning med bara 2 toners i (samma visa varje gång man säger att man inte ska ha nåt :)


Jag har förresten blivit lovad den här kameran säkert 3-4 gånger av olika bolag som ringt med exakt samma story (undrar om dom sitter på samma plats allihop och har samma manus). Jag har inte fått nån kamera. Jag har i och för sig inte köpt nåt men det säger dom inte att man behöver eftersom jag ska få kameran som tack för att jag ställt upp på en marknadsundersökning, inte för att jag köper nåt.

Ett tag hade dom här tonerbolagen andra roliga saker att ge bort, som t ex biljetter till fotbolls- och hockeymatcher. Det var ju bra.

Det jag funderar på är hur många som går på deras bluff?

En liten lustig sak under dagens samtal var att jag bad att få företagets telefonnummer utifall jag skulle ångra mig angående tonerköpet och tjejen i andra änden säger "ööhh.. nä jag har inget nummer jag kan ge ut. Tror jag. Jag får ringa tillbaka till dig senare med ett nummer".

Uppdatering 071120:





Jag har stavat fel. Alltså hittade jag inget.

Var fan ringde hon ifrån då? Gjorde en liten snabbsökning på Millenium Computer i Bolagsverkets näringslivsregister och vet ni... dom finns inte! Googlar man dom så hittar man inget heller (utom möjligvis några fler som blivit uppringda och frågar i nåt forum om folk känner till Millenium Computer). På Eniro är det också blankt. Likaså på Hitta.se

Är det nån som vet var dom håller hus?






Mina råd är hur som helst att:
1. Inte ge dom nån info om din hemadress
2. Inte köpa nåt
3. Be att få grejorna trots att du inte köper nåt. Dom säger ju först att du får det som tack för att du ställde upp i en marknadsundersökning
4. Be att få bolagets telefonnummer eller organisationsnummer och säg att "vi gör bara affärer med företag som har F-skattsedel och giltigt org.nr"
5. Posta sen all info på nån blogg eller i nåt forum så att fler kan se vilka skojare dom är


Sen säger jag som Anders Timell... tack för mej.. hej.

Uppdatering:
Länk till en annan bloggare som också blivit uppringd av Millenium Computer.
Han har dessutom fler länkar i ämnet.. om det är bra eller inte låter jag vara osagt.

Uppdatering 071120:
Lärde mig idag att jag hela tiden stavat Millennium fel. Jag har kört med ett n men det ska vara två, inte så konstigt att jag inte hittade nåt i Näringslivsregistret :)
Orsaken till att jag lärde mig detta är att jag idag fick ett mail från Urban (en advokat) på Advokatfirman Nova AB som säger såhär:

Efter att ha tagit del av ditt inlägg av den 8 maj 2007 kan jag i egenskap av juridiskt ombud för Millennium Computer Systems AB meddela att deras organisationsnummer är 556651-5879.
Jag utgår från att du således upphör med att lägga ut felaktig information om bolaget och omgående korrigerar dessa uppgifter.

Med vänlig hälsning
Urban Hjelm


Jag sökte lite på det rätta namnet och hittade såklart företaget i bolagsverkets register och gjorde en sökning på Google som ledde mig vidare till:
http://www.gulex.se/firmainfo/millennium_computer_systems_ab/931133031758.htm

Hittade också lite inlägg i IDG's forum om Millenium Computers:
http://www.itproffs.se/forumv2/printable.aspx?m=6239

En sökning på adressen på hitta.se ger följande:
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=sankt+eriksgatan+46%2c+stockholm

Så nu vet vi var dom håller hus :)

Mer info om företaget (fin ekonomisk utveckling förresten):
http://www.121.nu/onetoone/foretag/millennium-computer-systems-ab

Eftersom Urban ville att jag slutar skriva illa om Millennium Computer Systems AB så får jag väl göra det. Vad jag inte vet, men ska ta reda på, är vilken information Urban menar är felaktig och vill att jag ska ta bort.

Jag återkommer i ärendet.

Uppdatering 071120 del 2:
Jag skickade ett mail till Urban för att få reda på vad de tyckte var felaktig information.
Mail från mig till Urban:

Hej Urban!

Tack för informationen.
Vad exakt är det för information ni anser vara felaktig?
Så att jag vet vad ni tycker att jag ska ta bort.

Mvh
Alvmarken


Något senare kom det svar från Urban:

Att du uppger att Millennium är ett icke existerande bolag.

Med vänlig hälsning

Urban Hjelm


Så, jag har strukit över ordet icke för att understryka att bolaget Millennium Computer Systems AB faktiskt existerar. Helt enligt önskemålen från advokat Urban.
Sådär, då var det utrett och överstökat.

Uppdatering 3 071122:
Bloggaren Bernt har grävt lite djupare än jag och lyckats hitta en hel del intressant info i ämnet. Namnet Royal Chemical Industries låter ruskigt bekant. Undrar om jag rotat i detta förut? Förmodligen :) Här är i alla fall Bernts senaste inlägg i ämnet.
http://berntmansson.se/blog/2007/11/22/millennium-computers-ventyret-gr-vidare/

Uppdatering 4 071130:
Jag blev, hör och häpna, uppringd av en tjej på.... *trumvirvel*
Millennium Computer Systems AB igår. Först trodde jag att det var ett skämt.
Att hon ringde för att berätta att Urban (advokaten) tyckte att faktiskt borde skicka
de grejor de lovat mig genom åren. Men icke då. Hon ville bara meddela att dom skrivit
nya underhållskontrakt med flera stora europeiska sportklubbar och att det i sin tur
innebar att dom skulle skicka digitalkameror till alla kunder som hjälpt till med en marknads-
undersökning under sommaren. Jag var en av dem som skulle få en kamera. Jag ska inte gå in i detalj om vad som sades men jag postar mitt mail som jag omedelbart skickade till Urban (advokaten). Men först, Urbans mail till mig i förra veckan:


Jag föreslår att du presenterar dig med fullständigt namn och vilket bolag du representerar så att vi kan gå vidare med detta på ett korrekt sätt.

Med vänlig hälsning

Urban Hjelm


Jag hade inte tid att svara direkt men när tjejen från Millennium Computer Systems ringde igår slängde jag mig över datorn och började skriva mail.



Hej igen Urban!

Ledsen att jag inte svarat tidigare.
Jag representerar A**** **** AB i egenskap av ansvarig för IT. Lustigt nog blev jag faktiskt precis för bara ett liten stund sen uppringd av C***** på just Millennium Computers.
Hon lovade mig ytterligare en digitalkamera. Tydligen har Millennium Computers fått nya underhållskontrakt några av europas största sportklubbar
och på grund av detta hade Millennium Computers fått en massa slimmade digitalkameror av hög kvalitet som jag dessutom kunde koppla till min PC och använda
som webkamera. En av dessa kameror skulle hon skicka till mig! Detta som tack för att jag i somras ska ha deltagit i en marknadsundersökning.

1. Jag har aldrig deltagit i en kundundersökning gjord av eller för Millennium Computer Systems AB.
2. Jag har genom åren blivit uppringd av Millennium Computer Systems AB ett flertal gånger (ca 4 ggr per år senaste 3 åren). Varje gång har de lovat nånting som tack för
att jag deltagit i kundundersökningar, marknadsundersökningar osv. Det har varit allt från biljetter till fotbolls- eller hockeymatcher, digitalkameror m.m.
Jag har inte sett röken av vare sig digitalkameror eller matchbiljetter.
3. Jag blev lite förvånad när hon ringde eftersom mitt namn borde blivit borttaget från alla eventuella telefonlistor med tanke på att du kontaktat mig angående felaktigheterna
i min blogg. Men, men det är ju deras problem.
4. Jag skulle dock gärna se att Millennium Computer Systems AB håller sina avtal och verkligen skickar de kameror och matchbiljetter de lovat mig genom åren.
5. Om Millennium Computer Systems AB av nån anledning skulle få för sig att skicka toner och hänvisa till dagens samtal så kan jag på förhand lova att dom inte kommer få betalt för dem eftersom jag inte vill ha någon och blev lovad och försäkrad om att det enda C***** ville var att skicka mig en kamera. Den skulle levereras till R************, 7** ** Falun. Hoppas den kommer fram tillsammans med resten av grejorna.

Ha det!

Mvh
Alvmarken


Så nu får vi se vad som händer!


Technorati technorati tags: , , ,



Andra bloggar om: , , ,

Twittra om detta

70 kommentarer:

  1. Anonym says:

    Jag kan intyga deras annorlunda försäljningsmetoder. En extremt tjatig brud (som heter Sara och som jämt och ständigt är tillfälligt hemma från London) undrar om någon annan har ringt och stört (vilket det har). Som trogen kund (har aldrig handlat) blir man erbjuden en exklusiv bärbar tv (totalt värdelös). Sedan pratas det väder och vind tills man bara svarar ja på alla frågor eftersom man samtidigt sitter och jobbar på datorn (jag har inte 20 minuter över). Då kommentaren "och så skickar vi över fyra toner till er" kommer får man anstränga sig för att inte svara mmja för 28:e gången i rad. Nåja, det viktigaste är att avsluta samtalet med att upprepa att de absolut inte får skicka någonting över huvudtaget och om de ändå gör det (vilket har hänt) omedelbart skicka tillbaka det.

    /Pär

  1. Alvmarken says:

    Haha.. ja man får vara på alerten för att inte ramla dit på deras slutkläm "och så skickar vi 4 toner till er"..

  1. Anonym says:

    Dom ringde mig för 10 minuter sedan, det är andra gången jag får ett sånt här samtal, och som någon sa så är jag helt säker på att det var ett annat företag som ringde förra gången, dom sålde också tonerkassetter och hade likadana "försäljningsmetoder". Jag tycker det är under all kritik att ringa upp och bete sig på det här viset, jag jobbar själv som säljansvarig inom telemarketing och jag har aldrig stött på värre metoder. Hon som ringde sist skulle bjuda mig på lunch och skicka en ask "exklusiva chokladpraliner från belgien som tack för all hjälp i marknadsundersökningen". Hon som ringde idag berättade att dom hade nya produkter sedan sist vi handlade av dom, varpå jag tvärt bet av med "Jag har aldrig gjort affärer med er tidigare". -"Nej men du deltog ju i vår marknadsundersökning!" -"Nej det har jag absolut inte gjort!" -"Ok, hejdå...*klick*"

    Detta borde publiceras i media så att ingen går på den här skiten!

    /Sebastian

  1. Anonym says:

    Helt jävla otroligt att läsa om detta, har precis lagt på luren efter ett samtal med Linda på Millenium Computer...som ville skicka en digitalkamera till mig. Tack o lov har man öronen "på skaft" i såna här situationer så jag sa ett antal ggr att vi INTE vill beställa ngt. I slutändan när hon äntligen förstod att jag menade allvar, blev hon väldigt kort i tonen o nästan otrevlig. -Jaha, tack o hej, då, sa hon. Ha ha ha... Detta borde de ju ta upp i Uppdrag Granskning eller liknande! Eller varför kan inte Aftonbladet o Expressen göra nån nytta för en gång skull o varna folk för sånt här?!

  1. Alvmarken says:

    Håller med.. Om ändå nån kunde ta tag i och reda ut vad sjutton dom här företagen håller på med.
    Oseriöst är bara förnamnet.

  1. Anonym says:

    Hej på er,

    Jag kan säga att jag har köpt av Millenium computers, för testa kan man ju alltid göra.
    Men de var ju inte så bra som de sa, och lägre varar de inte heller.

    Själv tonerna har kommit, faktura har kommit plus den lilla "presenten" så det har inte varit några problem med det, men priset! och deras försäljningsmetoder.

    En ny version av försäljningstrick har kommit nu.

    Det är att man har beställt innan och ville bara ha 1 toner av varje sort. Då säger de att våra toner ligger kvar hos dem, eftersom de de kommer i två om två till dem.
    Och att jag redan igentligen beställt dem.

    Såg att någon skrev något om Aftonbladet mfl skulle ta upp dessa typer av företag, det låter som en bra idé.
    /Agne

  1. Bernt says:

    Hej,
    Fick samtal från "Millenium Computers". Lade på luren till dem. Hittade ditt blogginlägg. Skrev några rader på min egen blogg på http://berntmansson.se/blog om eländet. Länkade tillbaka till dig så att fler kan läsa och lära sig.

    /Bernt

  1. Alvmarken says:

    Gött Bernt!

    Skönt att se att det är fler som bloggar om detta.
    Förr eller senare borde de inse att
    det inte går att lura folk hur som helst.

  1. Bernt says:

    Hej igen,

    Tack för din hjälp med rätt företagsnamn och ett org. nummer, detta ledde mig på spåren till något intressant, kom och hitta, http://berntmansson.se/blog/2007/11/22/millennium-computers-ventyret-gr-vidare/

  1. Sysadmin says:

    jag har också råkat ut för detta mysko företag. Min historia finns att läsa på http://localadmin.blogspot.com/2007/11/millennium-computer-systems.html
    Det ska bli intressant att se hur det slutar...

  1. Anonym says:

    Hej!

    Jag råkade ut för dessa igår, en tjej ringde (trevlig) och pratade nåt så in i helvete. Jag skulle få en digitalkamera/webbkamera eftersom jag varit med i en undersökning. Dum som jag är så gav jag dom min adress (jag har varit med i en jävla massa marknadsundersökningar senaste tiden). Och direkt sen högg dom på om jag ville köpa ny dryg toner. Jag hävdade att vi endast använder originaltoner och inte köper nåt annat. Sen börja dom intervjuva mig om antal anställda, typer av skrivare osv. Men fortfarande säger jag att vi bara köper original... Sen skiljdes vi åt. Och jag hoppas innerligt att det inte dyker upp någon toner nu

    /M

  1. Alvmarken says:

    Hej M!

    Hoppas också att du slipper att det dyker upp toner :)

    Jag har på sistone börjat fråga uppringande säljare om det är okej att jag spelar in telefonsamtalet och det brukar skrämma bort de flesta :)

    Dessutom brukar jag för säkerhets skull be om att få deras erbjudande överskickat på papper så att jag i lugn och ro kan läsa igenom det och gärna ett direktnummer till den säljare som ringer. Det är också effektivt som bortskrämningstaktik.

  1. Anonym says:

    Hej igen,

    Jag tycker att du kan lägga upp samtalen här på din blogg, det är helt okej, så länge som en av parterna har godkänt det, läs: du

    Jag väntar här på första samtalet :-)

  1. Alvmarken says:

    Tyvärr har jag inte spelat in några samtal, använder det mest som en skrämseltaktik.

    Men jag ska överväger att börja spela in på riktigt :)

  1. Johan says:

    Jag har tagit hand om inköpen av toners i 6 år på vårat företag. Senaste året har jag hadlat toners av Millenium Computer Systems AB, och jag måste säga att kvaliteten på produkterna är 100%. Väldigt professionelt företag med hör kapacitet.
    // Johan

  1. Anders says:

    Jag testade en av Millenium Computers Toners till min HP 1200..
    Väldigt bra produkt!
    Anders

  1. Alvmarken says:

    Inte för att jag bryr mig egentligen men både Johan och Anders kommentarer är lite lustiga. Båda två har reggat sig på Blogger nu i februari för att kunna skriva en kommentar i bloggen.
    Dessutom är bägge positiva till MCS toner. Slump?

    Jag ska förresten skriva ett till inlägg snart. Det blir om MCS superkamera som man kan få om man hjälpt till med marknadsundersökningar. Men mer om det i ett separat inlägg.

  1. Anna says:
    Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
  1. Anna says:

    Jag har ingenting emot att bli uppringd av dom. Dom är alltid väldigt trevliga! =) /Anna

  1. Björn says:

    Jag fick ett till samtal från Millenium Computer Systems idag.
    Såklart köpte jag toner och PC-set av dom , Jag gillar produkterna.
    Synd att inte andra tycker likadant.
    /Björn

  1. Alvmarken says:

    Vad kul att alla som lämnar positiva omdömen om Millennium Computer Systems nyss reggat sig på Blogger.
    Känns väldigt trovärdigt :)

    Dessutom gör Björn snygg reklam om PC-setet. Det känns också trovärdigt ;)

    Ni kanske är riktiga kunder till MCS det är bara det att det känns oerhört tillrättalagt med människor som nyss reggat sig för att kunna lämna kommentarer.

    Men ni får givetvis ha era åsikter.

  1. Anonym says:

    Blev uppringd av Mia Andersson på MCS som bad om min hemadress för att kunna skicka en exclusiv ficklampa som tack för att jag deltagit i en marknadsundersökning om toneranvändning. Detta var möjligt efter att MCS hade skrivit kontrakt med flera europeiska sportklubbar.

    Hon var VÄLDIGT trevlig och personlig, och kunde pladdra på eftersom "chefen var ute och rökade", bland annat sade hon att hon brukade rida på ett stall i närheten, och undrade om jag kände till det, att hon och en tjejkompis skulle fly vintervädret och åka till Thailand (passa på som nybliven singel), och undrade om jag varit i Thailand, om man var intresserad av fotboll, och ville ha biljetter, och så vidare i samma anda...

    Efter ett tag gick det upp att hon ställde en massa frågor som man "borde" svara ja på, för att omärkligt kunna slinka in en fråga om faktureringsadressen för varuproven?

    Som tur var, fattade man galoppen efter att ha lämnat ut en del info om laserskrivare i användning mm, och kunde artigt men bestämt tacka nej till varje form av icke original lasertoner, varpå hon hastigt avslutade samtalet.

  1. Ringt mig två gånger idag, bägge samtalen avklarades lika snabbt på samma sätt:

    - [jag presenterar mig]

    - Heeeeej! Jag heter [ohörbart tjejnamn] och ringer från Millennium Computers! Hur står det till med dig idag?

    - Vad vill du sälja då?

    - Inget, hurså? Vill du köpa något?

    - Nej...

    - Nehej och jag vill inte sälja något. Tack och hej!

    10 sekunder, nytt personbästa på att få säljaren att tacka och lägga på. :)

    De verkar veta när det inte är någon bidé att slösa tid på "kunden" och ringer någon annan istället.

  1. Alvmarken says:

    Tobbe, jag ska använda din taktik nästa gång dom ringer från Millennium Computer och se om det funkar för mig med.

  1. Anonym says:

    Ringde just en tjej från MCS, och skulle skicka en maglite.
    Sen kom samtalet in på toner, och hur många hon skulle skicka.
    Uppgav en konica minoltaskrivare som dom inte hade, så jag klarade mig. Man borde hitta på ett eget modellnummer för att slippa träff i deras register.

  1. Meta says:

    Freja - ovanligt pratglad och obehagligt påflugen - klämmer in i sista delen av ett samtal som jag de första tio minuterna trodde var ett practical joke, att toner för 7 KSEK var på väg med min "present" (rosa ficklampa). Det telefonnummer som lämnades ut gick till en fax och det fann inte listat på eniro i vart fall.
    /Meta

  1. Alvmarken says:

    Anonym -> Du hade tur den här gången.

    Meta -> Hoppas du inte lämnade ut din adress ;)

  1. Anonym says:

    men gud va löjligt gnäll.
    om ni är ofokuserade och inte lyssnar ordentligt när en telesäljare ringer upp får ni skylla er själva.
    ni känner er lurade för chefen blev arg? varför sa ni då ja till både säljaren som frågade efter beställnings nr OCH faktura adress,dessutom till kontrollanten som ringde upp efteråt och upprepade vad som kommer,hur mkt, enhets och TOTAL summa? Ni har godkänt ordern, ett muntligt avtal som är inspelat. Och har ni inte sagt ja till både dom personerna så får ni heller inga toner. Men erat tack för medverkan kommer endå¨.Så typiskt svenskt att skylla ifrån sig när man har gjort bort sig! stå för att ni var trötta 15.45 på torsdan och inte lyssnade ordentligt på flickan i telefon och sa ja. För det är pinsamt som ni gnäller här..Förtal är vad denna bloggen är.
    /föredetta kund hos Millennium

  1. Alvmarken says:

    Det är ingen som är ofokuserad här.
    Snarare tvärtom. Man är på helspänn så fort en telefonsäljare ringer. Eller snarare, när vem som helst som man inte känner ringer. Det kan ju vara en telefonförsäljare :)

    Jag har aldrig sagt att jag känner mig lurad för att jag plötsligt fått toner som jag inte beställt eftersom jag aldrig beställt nån toner. Däremot har jag vid ett antal tillfällen blivit lovad saker som tack för hjälpen vid deras "marknadsundersökningar". En (1) gång av halvdussinet gånger har jag faktiskt fått det de lovat (en usel kamera som inte funkade). Nja.. förresten de lovade ju inte en usel kamera som inte funkade utan en häftig digitalkamera som även kan användas som webcam. Men iaf.. den var usel. 100 000 pixlar och vägrade starta. Det var nog dyrare att skicka ett rekommenderat brev som de gjorde än att köpa in kameran.

    Anyways.. vad gäller muntliga avtal så borde ju det även gälla åt andra hållet, dvs om nån på MCS lovar att skicka en vara som tack för hjälpen borde man ju få den, eller?

    Jag väntar fortfarande på en hög med grejor jag aldrig fått.

    Och du anonym förresten, det är inte förtal, det är fakta.
    Det är skillnad.

    Kul att höra hur MCS försäljningsteknik fungerar. Ring kunden på torsdag eftermiddag, då är dom lite sega i kolan och svarar ja på det mesta av bara farten. :)
    Du verkar ha ovanligt bra koll på deras försäljningstricks för att vara före detta kund :)

    Hur som helst så gäller distans- och hemförsäljningslagen vid telefonförsäljning så det är bara att skicka tillbaka tonerpaketen när dom kommer, om man ångrat sig vill säga.

    Distans- och hemförsäljningslagen finns att läsa om här:
    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS2005:59&rm=2005&bet=2005:59

  1. Distansköplagen gäller väl bara för avtal som tecknas mellan säljaren och konsument. Alltså inte mellan säljare och ett företag?

    Ringde någon som ville ge mig en ficklampa igår, hon sålde inget sa hon. Inte ens svindyra toners undrade jag. Då undrade hon om jag muckade gräl och skrattade lite åt sitt skämt. Det kan du ge dig på, svarade jag allvarligt. Hon sa sig inte ha tid för gräl och la på. Tog 2:00 minuter.

  1. Eftersom alvmarkens länk trunkerades här på sidan: Distans- och hemförsäljningslag (2005:59).

  1. Anonym says:

    Millenium Computers är inte de enda, Delron Borg är tillbaka, nu under nytt namn, Svenska Miljögruppen, läs mer här: http://berntmansson.se/blog/2008/06/03/svenska-miljogruppen-gamla-skojjare-under-nytt-namn/

  1. Anonym says:

    Hej!
    Jag fick min maglite (ficklampa) och min följesedel.
    Ser faktiskt framemot att testa tonerna. Och ett plus är att även om de flesta kommentarerna är negativa så såg jag att dom faktiskt stöder Bröstcancerfonden!!

  1. Anonym, hur vet du att de stöder fonden? Har du verifierat det med fonden själva? Vem som helst kan säga att man stöder fonden, men det behöver ju inte betyda att man gör det. Eller så ger de 1.000,- dit och oj vilket jättebra företag det är helt plötsligt.

  1. Alvmarken says:

    Ja du Anonym, jag fick en av de saker jag blivit lovad, en trasig skitkamera (100 000 pixlars kamera) och det utan att jag lovat att köpa nåt. Inte illa.
    Skämt åsido, det är väl trevligt att man får en liten present som tack för bortslösad tid.

    Om företaget stöder Bröstcancerfonden så är väl det bara bra, men som Tobbe säger, vem som helst kan säga att man stöder vad som helst utan att man för den skull verkligen gör det. Men om de gör det så är det ju bara bra.

  1. Anonym says:

    Men snälla nån, då. Vad är poängen att handla av dessa företag? Det finns serilsa företag såsom: Dustin, Inwarehouse, Lanassistans.. you name it.

    Det finns ingen anledning att göra affärer med dem. Det finns inga pengar att tjäna för dig eller för din arbetsgivare.

    Att sedan dessa företag utnyttjar lättlurade arbetslösa ungdomar som i sin tur lurar lättledda yrkespersoner på mindre företag - är det seriöst.. nää.

    Lägg på luren. Du behöver inte ens vara artig, bara lägg på luren!

  1. Anonym says:

    Eftersom ni har blivigt uppringda så är ni antagligen insatta i It världen så hur svårt kan det vara att hitta en adress och ett nummer. istället för att sitta och gnälla på internet, få arslet ur vagnen och gå dit!

  1. Alvmarken says:

    Hejsan hoppsan Anonym!

    För det första är kanske inte alla de som kommenterat insatta i "IT världen". Varför skulle man behöva vara det för att bli uppringd av tonerförsäljare?

    Hur som helst, för att svara på din fråga:
    Nä, det är inte svårt att hitta deras adress och nummer. Antar att du menar deras telefonnummer förresten och att ringa det är i princip lönlöst eftersom det inte är ofta de svarar (åtminstone inte när jag provat). Att gå dit är däremot en fråga om vart man själv befinner sig. Eftersom jag bor 25 mil från Stockholm är det inte "bara" att gå dit.

    En liten fråga dock. Vad ska jag dit att göra egentligen? Klaga på deras försäljningsmetoder? Lämna tillbaka den usla kamera jag fick?
    Ta en kaffe? Det kan ju iofs vara trevligt att träffa dem öga mot öga och säga vad man har på hjärtat direkt till dem.

    Angående att "sitta och gnälla på internet" så är det väl upp till var och en att göra som de vill.
    Jag tycker själv att mitt "gnäll" mest är till för att varna andra för det företaget inlägget handlar om. Om andra har bra erfarenheter av företaget i fråga så är det väl bara att gratulera.

    Sen är det väl lite av Internets natur, att kunna gnälla lite på företag, företeelser osv.. eller?

  1. Anonym says:

    Det kanske är sent påtänkt att bidra med något till denna diskussionen, men efter ett samtal idag bestämde jag mig för att googla runt lite..

    Blev idag uppring av en kille från något som hette Svenska Miljögruppen, de säljer toners precis som Millennium Computer. han hävdade att jag hade köpt toner av honom för 1½ år sedan, och ville nu skicka fyra nya toners.

    Han drog rövarhistorien om hur han blivit befodrad och skulle flytta till Oslo i nästa vecka, och som tack för min lojalitet skulle han skicka ett vinställ.

    När jag vänligt men bestämt sa att jag inte ville ha något, och att han får prata med någon som är ansvarig för inköp av toner (då jag inte längre är det), blev han genast otrevlig och stursk. Till slut slängde han på luren..

    Vet inte hur många gånger jag blivit uppringd av "företag" som detta, som försöker lura på en massa skit till hutlösa priser..

    För jävligt.

  1. Anonym says:

    Blev uppringd i förmiddags, 27/6-08, av ovan bolag.

    Han bara igenom att dom hade fått in en batch med fotbollströjor och var Otroligt glada över detta. Nu kunde dom nämligen skicka ut en till alla som varit med i en kundundersökning.

    Har ingen personlig erfarenhet sedan tidigare av dessa företag mer än hörsägen så man blev lite tagen på sängen men när hon frågade om min hemadress plinga en varningsklocka.

    Fortskred iom att hon ändå lät trolig och vi är ett stort bolag med flera möjliga instanser som kunnat varit med i en sådan undersökning tänkte jag inte mer än lämnade ut min adress. (H*lv*t* vad jag ångrar det nu. Min sambo vill även byta lås iom att man inte vet om dom rekar möjliga ställen för inbrott)

    När hon svammlade på om semester och att hon och hennes nya man skulle till kanarieöarna blev jag misstänksam igen och sa att jag tyckte samtalet verkade märkligt. Då la hon på.

    Kom aldrig så långt att det blev tal om toner men företagsnamnet och manuset indikerar att det är samma företag.

    Har lämnat upp ärendet iaf till vår internjurist som får ta hand om ärendet om dom får för sig att skickar en faktura.

  1. Anonym says:

    Vi har blivit uppringda av en försäljare vid namn Stina Johansson ifrån MCS ett antal gånger. En otrevligare och mer påstriden säljare får man leta efter, hon ringt runt och skällt ut telefonister på vårat företag ett antal gånger, då hon ej blir framkopplad till den person hon söker.

    Man får väl spärra sitt nummer ifrån att ta emot samtal ifrån "dolt nummer" (ifall det går) så man får lite lugn och ro på arbetet. Vi har även blivit uppringda ifrån ett annat blufföretag vid namn Sweden Lighting Company AB. De använder liknande metoder som Millenium Computer Systems AB

    m.v.h.
    En som tröttnat på telefonterror

  1. Alvmarken says:

    p: Det är inte helt ovanligt att den säljare som ringer har blivit befordrad och ska flytta utomlands. De jag haft kontakt med genom åren har nästan alla blivit befordrade och flyttat till London, Oslo m.m.
    Har de inte blivit befordrade är de hemma och vänder innan de ska tillbaka till sitt jobb som säljchef utomlands. Jag tror faktiskt heller inte att de alltid ljuger. Jag menar, om de jobbar på ett call-center och jobbar på bra och säljer mycket är ju chansen att få flytta till ett call-center i t ex Irland eller England ganska stor. Men om de blir säljchefer eller inte vet man ju inte :)

    Anonym 1:
    Vet inte om du behöver oroa dig för att nån rekar din hemadress, men man ska vara försiktig med att lämna ut sånt till främlingar ;)
    En säljare jag pratade med på MCS försökte t.o.m få ut mig på date en gång. Hon frågade när jag hade semester och sa att hon faktiskt hade vägarna förbi Dalarna när hon skulle ut och hälsa på sina kunder och då kunde vi ju passa på att ha en liten picnic och dricka lite vin. Det låter ju rätt troligt att en säljare skulle göra så eller hur?

    Anonym2: Det är synd att det inte finns ett Nix-register även för företag så att man kan slippa alla dryga telefonförsäljare.
    Apropå Sweden Lighting Company så skulle jag inte bli helt förvånade om inte bolagsmännen är desamma eller åtminstone känner varann som de i Millennium Computer Systems.
    Har för mig att Bernt som kommenterat här har kollat upp nåt liknande en gång.

  1. Sindarin says:

    Jisses vilket märkligt företag det verkar vara om man ser till alla kommentarerna, Stina, Linda, Mia och alla heter Andersson (så även den som ringde till mig). Flera av dom är nyblivna singlar som ska till Thailand och ragga =D och japp... det skulle även Linda som ringde till mig göra. Kan undra om inte företaget (som jag inte nämner vid namn för att undvika anklagelser om förtal) skulle fundera på att uppdatera sina säljmanus lite? Det kanske skulle röna större framgångar om inte annat =D

  1. Anonym says:

    Deras pitch som det så tjustigt heter låter ungefär såhär:

    Hej är det (pelle)? Hej pelle det här är gullan från MCS. Jag ringer egentiligen bara för att tala om att sedan sist vi pratades vid så har vi fått nya unerhålls kontrakt med några av de största sportklubbarna i europa. Som du kan förstå så är min chef superbra humör, så han har gett mig en massa (t-shirts) att skicka ut till alla våra kunder på vår databas. så nu har jag en på väg till dig. Jag postar den redan ikväll så att den kommer fram ordentligt. vad har du för adress? okej då kommer det att ta ungefär 2 dagar tills du får (t-shirt). Du kommer väl att vara hemma för att ta emot den. Du är inte på väg till bahamas eller så?


    Här kommer allt skit snack in för att få en såkallad "kontakt". När du kunden tycker att det är roligt gå det vidare in på hur många datorer och skrivare företaget har...Har ni mindre än 5 är ni inget att ha..

    Det går ut på att få en bra "kontakt" för att sedan köra över kunden.. De ber er aldrig att köpa. De säger åt er!!


    MCS och SLS är samma företag och båda har lika ruttna metoder.

  1. Anonym says:

    rättelse..
    SLC inte SLS

  1. Alvmarken says:

    Sindarin och Anonym:
    Det är ju helt uppenbart att MCS och liknande företag överlever på sin offensiva säljstil. De kunder som ifrågasätter och ställer sig undrande till vad allt gäller blir snabbt avsnoppade och säljaren avslutar samtalet illa kvickt, för att kunna hinna ringa några fler "offer".

  1. Anonym says:

    Hej hej hej!!! :D

    Här har ni en som faktiskt jobbat på det där stället! Inte Millenium Computers dock, men skulle tro att dem sitter på Royal Chemical Industries där en massa olika "säljsaker" sitter. Varför? För att jag hette "Andersson" i efternamn som alla andra där, för att jag känner igen manusen ni nämner till punkt och pricka, för jag känner igen namnen ni uppgett. Jag satt för General Light Search och erbjöd riktigt dyra lysrör. Fråga mig gärna om allt möjligt så ska jag försöka svara med glädje. Jag hatade stället precis som flera av mina kollegor. Eller läs lite vad jag skrev här: http://berntmansson.se/blog/2007/11/22/millennium-computers-ventyret-gr-vidare/#comment-1903

  1. Fråga till Deepthroat: Hur blir man lättast av med en sådan säljare? Nu var det iofs. väldigt länge sedan någon ringde till mig, kanske har jag hamnat på en intern svartlista? Man kan ju drömma i varje fall! :)

  1. Alvmarken says:

    Deepthroat:
    Du är mer än välkommen att skicka över lite anekdoter från din tid som säljare på Royal Chemical Industries (eller kanske nån av dina säljpolare vill dela med sig).
    Maila gärna! Min mailadress står på bloggens förstasida under Profil.

    Lycka till med din nya karriär!

  1. Nu ringde ett företag som kallade sig Nordic och erbjöd en flaska "fin" Whiskey om jag köpte toner av dem, undrar vad lagen tycker om det?

    Det blev ingen affär, tog iaf. mindre än 30 sek att bli av med henne. :)

  1. Anonym says:

    @ Tobbe:
    Asså du kan inte bli av med dem. De kommer fortsätta ringa upp till dig för de har absolut noll koll på sina så kallade register.

    @ Alvmarken: Har en hel del bra historier från stället. Jag mailar!

    MVH
    Deepthroat

  1. Anonym says:

    Jag blir också uppringd av Royal Chemichal industies Sara och så fort man frågar efter mer info lägger dom på lure,

    Jag bli vannsinig på dom snart, har avsagt mig allt från dom men nog fan ringer dom igen!

  1. Anonym says:

    Hhahaha

  1. camilla says:

    Telenummer till MCS - 08-4404200. Tog bort 9:an från det nummer de uppgav (faxen förstås) och la in en 0:a istället och då kom jag fram till en förvånad kvinna som svarade Royal Chemical Industries och som efter en viss förvirrad tystnad hade mycket svårt att få tag i Carina Andersson som tydligen nyss gått för dagen.

    Jag upprepade iaf att jag inte ville ha något från dem och jag hoppas att det räcker för att inte få en faktura. Jobbar åt en rejält stor organisation och det händer att folk skickar ärenden vidare till mig så jag var inte riktigt alert i början när jag påstods ha angetts som referent för tonerinköp, så de vet precis hur de ska göra.

  1. Alvmarken says:

    @ deepthroat:
    Ser fortfarande fram emot bra historier från MCS och/eller RCI.
    Vill ha lite att skratta åt...

    @ camilla:
    Dom där rackarns säljarna har alltid gått för dagen när man söker dom :)
    Om du får ett paket trots din påringning är det bara att hänvisa till det samtalet och vägra betala nåt. Sen får du kontakta Royal Chemical och be om en förifylld fraktsedel som du bara kan sätta på paketet så att du slipper lägga ut några pengar på frakten.

  1. /Patrick says:

    Millenium Computer Systems är i farten igen..

    Nu skall man få presentkort på Ikea eller H&M för att man deltagit i en marknadsundersökning.

    Hon undrade om jag ville ha nya bad brallor eller en kruka... Skämtsam värre. kanske de har fått ett nytt manus att läsa efter?

    När jag meddelade att vi inte köper toners från o-seriösa företag så slängde hon på luren.

    Så nu sitter hon väl och försöker att lura någon annan stackare.

  1. Patrick says:

    Hjärnan bakom verkar vara Peter John Gold.

    Han sitter i styrelsen för följande bolag:

    Royal Chemical Industries AB
    Stockholm
    Org.nummer: 556641-6219
    Verksamhet: Kemiska produkter, Partihandel

    Millennium Computer Systems AB
    Stockholm
    Org.nummer: 556651-5879
    Verksamhet: Datorer, Program & Kringutr, Partihandel


    Interpoly Chemicals AB
    Stockholm
    Org.nummer: 556763-1451
    Verksamhet: Glas, Porslin & Rengöringsmedel, Partihandel

    Det är väl dessa 3 som används när man ringer och försöker kränga ut sina produkter på detta oseriösa sätt.

    Snacka om skumrask affärer

  1. Christer says:

    Dom är fortfarande igång...

    http://www.christerhedberg.se/2009/06/10/millenium-computer-systems-ar-ute-och-skojjar-igen/

  1. Anonym says:

    Fick återigen på hällsning från MCS.
    Andra gången. Denna gång var man mer på sin vakt än första.
    Var så nära att gå på den "flirtiga" bruden första gången som skulle skicka presenter som tack samt kunde tänka sig personliga besök m.m. tjöta något jvl. Dock åkte hon dit på toner som vi inte använder och märke som vi inte har längre.

    Hon som ringde idag, 2010-02-03 körde samma visa. Dock tog det någon minut innan jag fatta att det var samma företag igen som ringde. Bad så klart att få ta del av marknadsundersökningen som varit gjord, men detta gick ej pga av datahaveri. Men de hade mitt nr samt att jag var ansvarig för inköpen.
    Sa att vi endast har ett märke av IT och undrade vad denna undersökning var gjord för. Hon frågade då vilket märke vi använder och när jag sa att vi har DELL var det tack och hej.
    Detta företag är ett skämt !!
    Som är så JVL oseriöst att man inte förstår att de får folk som vill jobba där..

  1. PJG says:

    Har oxå blivit kontaktade ett flertal gånger av dessa skojare, senast igår.

    Alla gånger har det varit flörtiga tjejer som ringt utom nu senast då det var en kille som ringde. När jag bestämt sa att jag absolut inte skulle köpa några rengöringsmedel blev han riktig sur och slängde på telefonen.

    Även jag har har blivit erbjuden en personlig date, då hon skulle besöka sina kunder i Dalarna.

    Som tur är har man inte gått på deras scam

  1. Anonym says:

    Nu är de igång igen, ringer och ljuger. Biobiljetter eller Mc Donalds checkar är det denna gången.

    Var ett jävla tjatande på flickstackarn, vilka filmer hon skulle se i helgen och hur spännande det skulle bli.

    Dock tror jag att jag har lyckats bli av med dem ganska fort då jag nämner att jag inte är ansvarig på tonerinköpen längre, tog henne inte mer än 5sekunder att avsluta efter hon fått den informationen.

  1. Jag säger nejtack och lägger på så fort jag hör att de är från MCS numer.

  1. Anonym says:

    Dom ringde mig nyss, dom har provat förut också, jag sa att jag inte vill köpa något varpå hon lät förundrad och sa att dom inte säljer något då frågade jag om dom säljer toner varpå hon la på :)

  1. benjick says:

    Ledsen att dra upp ett gammalt inlägg. Det är den 8e feb 2012 idag och dom ringde precis. Lovade mig biobiljetter och matchbiljetter, även mat skulle hon bjuda på. Lyssnade vidare och sen smög hon in att hon skulle skicka toner. Jag sa nej tack och hon blev genast otrevlig. Låter skumt. Men men.

  1. *bernie# says:

    Jag förstår fortfarande ingenting av vad ni skriver.
    .
    Är man företagare så har man antingen ett avtal eller upparbetade kontakter med en leverantör. Oavsett om det är Dustin, Office Depot eller något annat seriöst företag. Har man det inte.. skaffa er.

    Om någon ringer upp till dig, utan att du vet om det, så kan du lugnt förvänta dig att du blir lurad.

    Du behöver aldrig säga någonting till en telefonförsäljare, aldrig någonsin. Du lägger bara på luren, problemet löst.

  1. PA says:

    Kortfattad samtalshistorik med Millenium Computers Sweden år 2012. Jag väljer att kalla säljaren för S och mig själv som K.

    Samtal 1:

    S: Hej mitt namn är 'så-snabbt-uttalat-att-man-inte-hinner-höra' och jag ringer från Milleium Computer Sweden (läs: mieniucomuytersedn). Som tack för att du varit med i en marknadsundersökning tänkte jag bara skicka lite bio-biljetter till dig så vad har du för hem-adress?

    K: När var jag med i en marknadsundersökning?

    S: I slutet av sommaren, kommer du inte ihåg?

    K: Nej det gör jag inte riktigt men det kan väl hända att jag varit med...

    S: Ja du får iaf två biobiljetter som tack för detta!

    K: Och detta är helt gratis?

    S: Ja absolut, det är bara en gåva som tack för att du varit med!

    De får adressen till min arbetsplats och kan därmed skicka mig biobiljetterna.

    Kallprat om vem jag ska ta med på bio, om jag gillar att åka utomlands (hon älskade Thailand och var nybliven singel). Minuterna går...

    S: Det låter bra K! I marknadsundersökningen har du bockat in att du är intresserad av att testa våra patroner så hur många datorer/skrivare har ni på företaget?

    K: Jaså det har jag bockat i... (kommer inte ihåg detta men det hade jag kanske kunnat gjort är klart)..

    Jag hör mig för vad det är för patroner och de ska ju då vara både mer hållbara och av bättre kvalitet än andra..

    K: Vi har ett 5-tal större skrivare och runt 70 klientdatorer.

    S: Men jag gör så då att jag skickar ett paket på 4 patroner till att börja med, en av varje färg.

    K: Nej vänta lite nu, det vill jag inte ha... Vad skulle detta kosta mig?

    S: 17600 kronor.

    K: Nej det känns lite dyrt...

    S: Okej men vi gör såhär då K, att jag skickar bara en magenta och en black så kan du testa dessa så länge!

    K: Hmmm... njaaaaeeee, ångeeest... (I det här läget skulle jag lagt på)

    S: Men du! Jag känner att du inte är så sugen på det här så jag skickar BARA en enda svart patron! Bara en svart okej?

    För att på något konstigt artigt och aningen svenskt sätt bli av med denna försäljare så gick jag slutligen med på att hon fick skicka en patron, så länge det rörde sig om en enda ynka svart patron för cirka 5000 kronor.

    Sedan så berättade hon att hon hade ärenden runt i mina trakter om några veckor så att hon gärna kommer förbi och pratar lite, köper lunch till mig och träffas.

    ----

    Några timmar senare ringer en annan från bolaget och dubbelkollar min beställning och berättar vad jag ska få.

    ---

    Det kändes lite lurigt så jag berättade för min chef vad jag råkat ut för och han i sin tur söker upp företaget på internet, hittar en massa blogginlägg/forumsinlägg om att det är ett bluff-företag. Han ringer deras kundtjänst under några timmar och säkerställer när han väl fått svar på andra sidan att det BARA rör sig om en enda svart patron. Detta stämde så hans tanke om att de skulle skicka oss en hel massa patroner blev härmed eliminerad.

    ---

    Patronerna och biobiljetterna dyker upp och betalas, allt är fröjd.

    ---

    Patronerna blir liggande under någon månads tid utan användning eftersom att vi redan har ett lager som vi använder.

    ---
    FORTSÄTTNING FÖLJER:

  1. PA says:

    Samtal 2: Någon månad har passerat sedan vi köpt den svarta ångest-patronen.

    Samtal från dolt nummer till jobb-telefonen, svarar inte på detta.
    Samtal från dolt nummer till privata telefonen direkt efteråt, blir lite fundersam så jag svarar...

    S: Hej det är BRRERLKERLEKR från Millenium Computers Sweden, hur är läget?

    10 minuters relativt trevligt kallprat. Hon har blivit befordrad och ska till London på semester i några dagar bland annat.

    K: Vad var det du hette sa du?

    S: Kommer du inte ihåg det?

    K: Nej...Jasmine?...

    S: Sara heter jag ju, det måste du komma ihåg K!

    K: Aaah... efternamn? Eriksson? (drog till med random efternamn)

    S: Hur visste du det?!

    K: Vet inte... (hade kunnat säga vad som helst antagligen)

    S: Men då skickar jag över de sista patronerna till dig innan jag åker!

    K: Vänta lite nu? Nej vadå skicka över de sista patronerna?
    Vi beställde bara en svart patron och så var det sagt.

    S: Men K, så här är det att ni har ju ett paket stående här hos oss i vårt laget och vi måste skicka de resterande tonerna också även om ni inte vill ha fler.

    K: Nej, det måste ni inte för vi har bara beställt en svart och that's it.

    S: De kommer i samma kartong så ni har en kartong stående här hos oss, vi måste ju skicka de andra också!

    Här brister det och jag går över i en mer otrevlig ton, berättar för henne att det känns lurigt och att jag inte vill ha fler patroner. Nämner någonting om att hon luras och avslutar mitt rage-mode med att om hon mot förmodan skickar mig någonting mer så kan hon räkna med att vi bestrider.

    Hon avslutar här samtalet och säger hastigt: Jag ringer dig om en månad.

    Grattis i alla fall till din befordran "Sara".

    Som summering av det hela förloppet så ska jag nog i mitt fall bli mer irriterad på mig själv än på de stackare som sitter på andra sidan. I alla fall till en början. I mitt fall så godkände jag ju faktiskt ett inköp av en svart patron för att jag var nyfiken på om den faktiskt var så bra som hon berättade. Det som jag mest stör mig på är att de hittar på att man deltagit i en undersökning, och använder denna som grund för att man skall beställa någonting man egentligen aldrig haft med att göra. Det andra är ju att de ligger på efteråt och påstår att man måste få ännu fler toners än den man köpt.

    Min historia påminner väldigt mycket om alla andra jag läst om runt omkring på nätet, de borde nog uppdatera sitt sälj-manus med 1000%.

    Jag har ännu inte hunnit testa patronen så jag kan inte säga någonting om denna, men vem vet? Det kanske är en fantastiskt bra patron helt värd sina pengar. Oavsett så tycker jag att Sara borde ta vara på sin förmåga att kallprata och söka en mer seriös sälj-tjänst.

    Med ångest,
    PA

  1. Anonym says:

    Hej hej! Tack för bra info. Tror en hel del är gammalt här men kan informera er om att MCS härjar runt fortfarande... är hur less som helst på dem och har nu gått till motangrepp med info till diverse media och ringer och terrar dem också.
    /Lotta

  1. Jag är besviken att MCS inte längre ringer till mig, nu när jag hittat ett kul motmanuscript som jag vill testa på dem.

    Vore kul om fler testade och rapporterade tillbaka. :D

  1. Anonym says:

    Hej,

    blev uppringd idag 6 december 2012. Jag hade tydligen deltagit i en marknadsundersökning, vilket jag kunde förneka med bestämdhet. I vilken fall som helst skulle jag få en julsäck med godis som tack, eftersom chefen var på så gott humör... Resten liknar alla tidigare inlägg. Jag avslöjade dock inga skrivarmärken och exakt antal anställda, så till slut gav hon upp. Undrar om julsäcken dimpar ner här om 4 dagar (hihi), jag är ju här och inte på solsemester....
    Stackars säljare: hennes man har inte gett henne en smekmånadsresa än, trots att de har varit gifta i 3 år!!! Och så tvingas hon att följa med till släkten i Finland, trots att hon inte förstå finska. Jag tyckte väldigt synd om henne:-(

    Maria