Linux router

Posted: 2004-12-21 by Alvmarken in
0

Jaha, mer linux idag. Sitter hemma och jobbar och är kanske en av de enda som fortfarande använder modem för att ta sig ut på Internet. I och för sig är det snart slut på det eftersom vår lilla by snart får "bredband". Jag har såklart (!?) förbeställt ett ADSL-abonnemang hos Bredbandsbolaget och väntar otåligt på inkoppling.

Hursomhelst, här sitter jag med mitt 33-K modem och försöker ansluta till företagets nätverk via VPN. Jag använder mig av en linuxrouter för att jag ska kunna använda flera datorer samtidigt (ingen jättehit med 33-k modem kan jag tala om). Problemet är att den distributionen jag kör, FreeSCO 0.2.7 verkar inte vilja vara med i matchen. Förmodligen beror det på att jag inte öppnat rätt portar i brandväggen (i FreeSCO'n). Leta, leta, leta... TCP port 1723 och UDP port 500 sägs ska vara öppna för att tillåta VPN-trafik (åtminstone PPtP). Letar lite till och hittar två kernelpatchar som tydligen ska funka. Den ena med PPtP och den andra med IPSec.
Nån påstår att det räcker om man öppnar TCP och UDP port 3389.

Finns det inget enkelt program att installera?? Hur öppnar jag portar i FreeSco'n?
ipfwadm är tydligen kommandot för att trixa med portarna. Nu ska jag leta information om hur man går tillväga. Här finns lite info om ipfwadm.

Det är mycket att tänka på om man vill kunna använda VPN via en mindre linuxdistribution som huvudsakligen är tänkt att fungera som router. Det finns vägar att gå men de flesta är experimentella och instabila. Om jag nånsin hittar ett sätt som funkar för FreeSco så postar jag det här. I annat fall byter jag ut routern mot en D-link eller Netgear som har stöd för både ADSL, VPN och WLAN.

Twittra om detta

0 kommentarer: