IPRED... låter som en värktablett med förkylning..

Posted: 2008-12-15 by Alvmarken in Etiketter: , ,
0

Jag tycker debatten om IPRED-lagen är helt skruvad. På ena sidan sitter författare och artister som tycker att de ska ha betalt för sitt jobb och på andra sidan sitter fildelare som tycker att allt som finns digitalt ska vara gratis (nästan iaf).

Jag hamnar nånstans mitt emellan dessa två ytterligheter. Jag tycker såklart att artister och författare ska få betalt för att de gör sitt jobb, men det måste vara rimligt. Fantasilöner borde vara överspelat vid det här laget. Att få 1 miljon (en siffra ur luften) i förskott för sin nästa skiva borde inte längre vara möjligt eftersom hela skivbranschen fått ändra (eller bör ändra) sin affärsmodell. En artist borde inte längre kunna påstå att det är okej att de har en inkomst på 1-10 miljoner på ett år. Även om de får jobba som små djur i perioder så lever de oerhört mycket bättre än de flesta andra "normala" löntagare. Jag menar, jag får inte gåvor från diverse företag som vill att jag ska visa upp deras produkter för att jag jobbar. Artister (läs kändisar) får ofta gåvor just för att de är de de är även om de borde kunna betala för sig med tanke på deras inkomster. Men visst, klart att de ska ha freebies. Det är de väl värda? De har ju ändå slitit hårt för att ta sig dit de är, eller? Är de mer värda att få lite gratisgrejor än Nisse 53 som slitit arslet av sig år ut och år in på bruket i Borlänge? Vad ska han med nya trendiga grejor till? Sälja på Blocket kanske? Så att han har råd att köpa Gessles senaste platta?
Kanske borde kändisar/artister/författare bry sig mer om människor och mindre om pengar?

Nåja... det lär ju aldrig hända ;-)


Sen kommer vi till det här med att köpa musik. Jag skulle gärna köpa musik om det fanns nåt vettigt sätt att köpa det på. Jag vet, det finns Itunes och en massa andra tjänster som säljer låtar till ett, enligt dem, vettigt pris. Jag vet inte om jag håller med om att det är så vettigt. Jag har sagt det förut nånstans att en skiva/album (eller vad man nu ska kalla det) inte borde behöva kosta mer än kanske en 50-lapp. Då tror jag att många fler skulle betala för sig. Även såna som idag helst leechar på torrenttrackers. Jag skulle nog göra det i alla fall.

Det är heller inte rätt att man ska betala pengar flera gånger om för att man råkar ha olika typer av musikspelare hemma. Att ladda ner en låt lagligt innebär nästan alltid att man avsäger sig rätten att få spela den i vilken musikspelare man vill, dvs bränna den till CD att lyssna på i bilen, eller lägga över den till sin MP3-spelare eller att ha en kopia på sin andra dator. Man får inte det. Det är att bryta mot det avtal man ingår vid köpet. Och det suger rätt rejält. Man måste ha rätten att få spela den var man vill. Man har ju köpt låten. Eller har jag fel?

Om nu skivindustrin, bokförlag och dess artister och författare får IPRED att slå igenom i Sverige är det bara att gratulera till en väl genomförd kampanj och lobbyverksamhet. Vi andra får gräva oss djupare ner i nördträsket och börja använda krypteringstjänster (typ TOR och liknande) eller börja sätta upp gamla hederliga FTP-sajter och kryptera trafiken via SFTP eller nåt. Eller kanske använda nån anonymiseringstjänst (eller varför inte sätta upp en egen?) så att vi slipper riskera att Pontus från Antipiratbyrån, eller nån annan från nåt skivbolag eller kanske till och med Per Gessle, står på farstutrappen en dag med en fin stämningsansökan eller bara en inbetalningsavi på 100 000:-

För visst är det väl härligt att vi ska låta privata intressen agera polis, domstol och domare på en och samma gång. Eller vad säger du Per? Här kommer alla stämningar på en och samma gång?

Nu orkar jag inte bry mig snart... huvudvärken kommer krypande, jag tar en Ipred och kopplar ner.

Twittra om detta

0 kommentarer: