Bloggermalls tips...

Posted: 2009-02-13 by Alvmarken in Etiketter: ,
2

Fick en fråga om jag hade några tips och tricks gällande mallar för Blogger.
Mitt snabba svar löd:

Enklaste sättet att få mallar att funka hos Blogger är att hämta nån från t ex http://btemplates.com
Bara att klicka på nån av mallbilderna så kommer du till "mallsidan".
Klicka på Download och spar zip-filen nånstans på din dator. Skrivbordet är ett bra ställe.
När du har hämtat mallen packar du upp den så att du får en XML-fil som heter nåt i stil med "mallens_namn.xml"
Sen går du till Blogger och loggar in.
Gå till Layout och sen till Redigera HTML.
Där klickar du på Browse/Bläddra och väljer den xml-fil som du nyss packade upp och klickar på Open/Öppna.
Sen klickar du på Överföring.
Då ska mallen läsas in i rutan som heter Redigera mall.
Därefter klickar du på Spara mall nere till höger.
Då bör du fått en ny mall.
Sen kan man trixa mer i koden om man vill det men det går nästan lättare att lägga till Sidelement för att åstadkomma ett mer personligt utseende och funktion.

Sen kom jag på att man bör ta backup på sin mall lite då och då (och särskilt om man pillar runt i koden och/eller med sidelement). Det gör man enklast genom att gå till
Layout->Redigera HTML->Hämta hela mallen

Spar xml-filen på nåt bra ställe så att du snabbt och enkelt kan läsa tillbaka din mall utifall du lyckas sabba den du har på nåt sätt.

Lycka till!

Twittra om detta

2 kommentarer:

  1. Mirameja says:

    Bra tips! Fast jag behöver ,lite hjälp ändå med HTML-koden som jag inte förstår.. Jag vill ta bort några delar på mallen, hur gör jag det? Kan jag bara deleta dem i texten?

  1. Alvmarken says:

    Vad behöver du ha ändrat/borttaget?
    Har du "nya" Blogger eller gamla?