I skuggan av TPB... mer om upphovsrätt...

Posted: 2006-06-02 by Alvmarken in
0

Har läst en hel del om beslagen av servrar m.m i samband med att The Pirate Bay stängdes ner. Själv tycker jag det är både beklagligt och bedrövligt att det går till som det gör men det är mest för att jag tycker synd om de stackars företagare som hyrt servrar som råkat sitta i samma rack som TPB's servrar. Olyckligt för dom.

I samma anda som IFPI, APB och MPAA och RIAA jobbar numera även FIFA.
Jag driver en liten klädshop (som finns på www.ammamma.se om nån är intresserad :) som säljer tröjor från Spreadshirt i Tyskland och jag fick igår ett mail från Spreadshirt där de uppmanar alla sina shopägare att omedelbart upphöra med försäljning av kläder som innehåller orden "World Cup", "World Cup 2006", "WM Germany" och så vidare. Orsaken? FIFA har bötesfällt en stackare som öppnat en Spreadshirt-shop och gjort en tröja som har trycket
"WORLD CUP 2006
Iran-Angola
I was there"

Att öppna en shop hos Spreadshirt är gratis. Alltså kan vem som helst, som snabbt och relativt enkelt vill ha en t-shirt (eller tröja eller nåt annat kul) med ett eget kul tryck på, öppna en shop och skapa sin t-shirt och sen köpa den själv (vilket givetvis leder till att alla som råkar snubbla in på shopen också kan handla den).

FIFA har uppenbarligen fått godkänt på sina ansökningar om varumärkesskydd och copyright på ett antal ord som de tycker är specifika för deras fotbollsturnering.

Jag, å andra sidan, tycker det är märkligt att man kan få sånt skydd på ord.
För mig är World Cup inget jag direkt kopplar till just fotboll men det är väl kanske för att jag lika gärna kollar på hockey (eller innebandy för den delen). Om jag nu kollar på sport alls vill säga.

Jag har nu planer på att skapa en egen t-shirt som har trycket:

First class Idiots, First class Assholes

Det vore ju kul :-D

Länk till FIFA's dokument om skyddade ord och symboler
Länk till databassökning över skyddade namn och symboler
Obs! Skriv FIFA i fältet Holder name =


Andra bloggar om: , , , ,
, , ,

Technorati technorati tags: , , ,
, , , ,

Uppdatering: Patrick på Suburbia skriver i ett inlägg på sin blogg att FIFA förlorat varumärkesskyddet på ordet "Fussball WM 2006". Vad härligt... Då kan man åtminstone trycka såna t-shirts.

Twittra om detta

0 kommentarer: