Bredband?
Posted: 2005-02-18 by Alvmarken inNu har jag äntligen fått mitt bredbandspaket!
Inkoppling började omgående och med detta ett febrilt letande efter första telejacket.
Nåja, så febrilt var det ju faktiskt inte eftersom jag hade ett gott hum om var det borde vara (har bara 3 telefonuttag i huset).
Så, frun fick sitta och svara i mobiltelefon och lyfta på luren i köket medan jag sprang runt med en annan telefon och provringde. Mina aningar var korrekta, första jacket satt där jag trodde.
Sen var det kabeldragning som gällde. Ut från jacket, in i splittern. Ut från splittern och in i modemet. I med strömmen och vänta på att WAN-lampan lyser med fast sken.
Men icke, proceduren med att hitta länk till telestationen verkade inte vilja funka.
Vid uppstart började WAN-lampan blinka, först långsamt, sen lite snabbare och till sist fast sken i ca 5 sekunder sen började alarm-lampan att blinka och sedan slocknade WAN-lampan igen.
Ringer kundtjänst och meddelar att det inte fungerar (har nämligen fått uppgift om att mitt bredband varit aktiverat sen 8/2, fick dock inte modemet förrän 17/2). Kundtjänst meddelar att jag ska prova att koppla in kabeln från mellanproppen direkt i modemet för att se om jag får länk då. Inte då. Samma visa igen.
Ringer tillbaka till kundtjänst och påtalar resultatet. De kollar om de kan se nåt fel i deras ände.
Inget fel säger killen i kundtjänst. Han talar om att han ska skicka ärendet till tekniker och ber mig avvakta i 1 vecka. 1 vecka!! Jag har väntat sen i slutet av november på att få bredband (det var då jag beställde). Dum som jag är säger jag okej och lägger på.
Efter lite funderande kommer jag fram till att jag nog ska ringa kundtjänst igen och be dom snabba på det hela lite. Kundtjänstkillen säger att han ska göra vad han kan.
Hoppas teknikerna är snabba. Jag vill också ha bredband.
Så nu sitter jag här, med ADSL-modemet inkopplat och väntar på att WAN-lampan ska sluta blinka och tändas med fast grönt ljus.