Valfjäsk och politikerpruttar...

Posted: 2010-09-06 by Alvmarken in Etiketter:
0

Sitter och ögnar igenom sida efter sida med valinformation inför det stundande valet.
Så, här kommer lite blandade tankar och annat kring det jag hunnit se och läsa.

Det är intressant att läsa om alla löften som ges både från höger och vänster. Det enda jag vet med säkerhet är att jag ALDRIG kommer rösta på nåt av Allianspartierna eller nåt flumparti som Piratpartiet eller Sverigedemokraterna. Och eftersom Socialdemokraterna år efter år envisas med att gå mer åt mitten än vänster så finns det bara ett parti kvar jag kan rösta på. Ärligt talat skiter jag i om jag får nån krona mer i plånboken om det innebär att jag måste bidra till att sjuka, arbetslösa och pensionärer får lida. Det är INTE ok. Jag säger som en bekant häromdan "jag har aldrig lidit av Alliansens politik själv" men jag lägger till "för att jag har haft turen att vara frisk och ha jobb och därmed inte behövt bli klassad som lat, bidragsfuskare som ska ut i arbetslivet till varje pris". Nä, Allianspolitik betackar jag mig för. Det har gått för långt, på alla sät och vis. Röstar man på nåt av de rödgröna så kan det i alla fall inte bli värre, även om det innebär Mona som statsminister. Hellre Mona än Fredrik. Att välja rödgrönt är som Gardell säger "i grund och botten en fråga om anständighet".

Jag har reagerat på hur illa pålästa många av våra proffspolitiker är. Hittills tycker jag nog att den enda som haft koll på politiken och vad både hans parti och hans allians har för åsikter är Lars Ohly.
Håller dock inte med Ohly när han vill ha lägre skatt för fotbollsspelare för att vi ska få en bättre fotbollsliga.
Tycker också att det var intressant i eftersnacket till utfrågningen när Göran Greider påpekade att Vänstern är det parti som har en politik som är närmast den som Socialdemokraterna förde när Palme satt vid rodret.

Reinfeldt kändes både dåligt påläst och som att han inte ville svara på frågorna som ställdes.
Intressant också att han ville se bevis på (eller papper som han sa) på att de drivit igenom en politik som säger att den som söker sjuk- eller aktivitetsersättning ska prövas mot hela arbetsmarknaden i hela landet. Svar på tal från Alliansfritt Sverige kommer här.
Han undviker också helt och hållet att svara på frågan om han skulle använda sig av SD i en vågmästarroll för att få igenom politiska beslut. FEGT!

Det var märkbart få applåder under statsministerns utfrågning, till skillnad från Ohlys (och till och med Hägglunds) utfrågning där applåderna haglade hyfsat tätt.

Det slår mig också att så många politiker har så dålig koll på statistik och grundskolematte.
Ibland är det rena faktafel, och ibland rena lögner (eller åtminstone helt nya sätt att räkna på) i deras argumentation för eller emot något.

Alliansfritt Sverig har gjort en sammanställning av idéer, förslag och debattartiklar som rör hur Alliansen ser på arbete och arbetare på ett överskådligt sätt, även med hänvisning till respektive källor.

Andra saker som slår mig är hur Alliansen säljer ut våra gemensamma tillgångar, till underpris. Källa 1, källa 2
Tillgångar som vi varit med och betalat för med våra skattepengar säljs ut till löjligt låga priser till privata aktörer som sen kan håva in förtjänsten vid nästa försäljning. Sjukt!

Såg också att frågan "Ska arbetstiden sänkas för småbarnsföräldrar med ersättning från staten?" besvarats med ett nej från de flesta partier men där Alliansen också framförde följande svar:
"Dessutom har rut-avdraget frigjort mer tid för många familjer. Jobbskatteavdraget har också gett barnfamiljer större marginaler."
Vilken familj med normalinkomst har råd att anställa nån för att ta hand om hushållsnära tjänster? Kanske höginkomsttagare på Lidingö, men knappast fabriksarbetare i Borlänge. Jag känner nog inte en enda familj som nyttjat RUT-avdraget. Att jobbskatteavdraget skulle ge oss större marginaler är också ett skämt, vi har ju fått höjd A-kassa, sänkt sjuklön osv.

Läste att Alliansen förespråkar höjd alkoholskatt.. sug på den! Det vill visserligen de rödgröna också men det är lite intressant att Alliansen HÖJER skatten för konsumtionsvaror så som alkohol. Ett sätt att kompensera för jobbskatteavdraget?

Och här ser man hur skillnaderna i hur blocken tycker att man ska respektera folkomröstningar:
"Bör Sverige folkomrösta om att byta kronan mot euro?"
Alliansen svarar: Kan inte svara varken ja eller nej, men att byta kronan mot euron kan bara bli aktuellt efter en ny folkomröstning.
Röd-Gröna svarar:  Nej. Den svenska folkomröstningen hösten 2003 gav ett klart utslag. Svenska folket ville inte byta kronan mot euron. De rödgröna partierna anser därför att folkomröstningsresultatet måste respekteras och motsätter sig en ny folkomröstning under nästa mandatperiod.

Men när det gäller rena politikerpruttar så tycker jag listan blir:
1. Prutten Rick Falkvinges uttalande om att legalisera innehav av barnporr:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3899644
2. SD's JA på frågan "Ska barnhem byggas i Afghanistan dit ensamkommande flyktingbarn sänds, i stället för att få stanna här?" är skrämmande pruttigt.
3. SD's svar på frågan "Ska det ställas särskilda krav för att få svenskt medborgarskap?"
Svaret lyder: "Ja. Kunskaper om språk, vår historia och våra normer."
Då undrar jag om de själva kan Sveriges historia? Invandring har i stort sett alltid förekommit och man kan väl knappast hitta nån som är helsvensk längre? Vad är förresten helsvensk? Vad hade Sverige varit utan valloninvandringen på 1600-talet, arbetskraftsinvandringen på 1960-talet osv?
4. MUF-ordföranden Niklas Wykmans uttalande om Ship To Gaza-morden.
5. Maud Olofsson pruttar oss rejält i ansiktet när hon svarar på frågan "Vad är din inkomst per månad, alltså vad får du ut i lön?"
Maud svarar: "- Vi har en statsrådslön nu som är på 108 000, tror jag. Sedan har jag ett arvode från Centerpartiet som är på 450 000 per år.
– Jag tror att jag får ut runt 50 000 kronor i månaden."
Fel, fel, fel... Om hon skattar på arvodet från Centern borde hon hamna på en månadsinkomst på 145500 och skatten på det är 52% (om hon är folkbokförd i Robertsfors kommun där hon bor), så det borde innebära att hon får ut 75660:-/månad. Det är 25660:- mer än hon vet att hon får ut. Hon verkar inte ens vara medveten om dessa pengar. Det är för övrigt långt mer än jag får ut i lön på en månad, och hon vet inte ens om att hon har dom. Skrämmande! Pruttigt!

Nä nu orkar jag inte mer politik för idag. Ska ta nya tag snart.. kanske ska man till och med ta sig i kragen och engagera sig politiskt?

Twittra om detta

0 kommentarer: