Har ni tänkt på en sak?

Posted: 2009-06-14 by Alvmarken in Etiketter: ,
0

Att det mest är crappy artister och filmmakare som kräver skadestånd för upphovsrättsbrott?
Jag menar folk som, Jan Guilliou, Per Gessle, han som gjorde filmen tredje vågen (som ingen knappt vet vem han är) m.fl. Det är sällan man hör att stora (enligt media i alla fall) artister som Bob Dylan, Bruce Springsteen etc stämmer skiten ur folk. De kanske har andra som sköter det åt sig, men de går inte ut och snackar en massa om hur dåligt det är som vissa andra.
Jag har personligen aldrig köpt ett enda album med Metallica, inte för att jag inte gillar dem tvärtom jag tycker vissa album är geniala (läs Master of Puppets), men jag har oerhört svårt att gilla folk (läs Lars Ulrich) som gång på gång visar vad han tycker om att man lyssnar på deras musik utan att ha betalt för sig. Stämningen av Napster var det som fick mig att ge upp tanken på att nånsin köpa nåt endaste skit från dem.

En annan märklig sak är att man sällan hör talas om att en porrfilmsmakare eller -skådis har stämt nån för upphovsrättsbrott genom fildelning. Har ni?
De kanske inte kommer till tals i vanlig massmedia i och för sig men ändå, det är inte nåt man hör om lika ofta som att Jan Guilliou är sned på alla under 30.

Slutligen vill jag bara avsluta med ett citat av Prince (ni vet han som hette Prince som sen hette nåt tecken men alla sa "the artist formerly known as Prince" och sen tillbaka till Prince igen)

»Vi måste lära oss hur skivbolagen har utnyttjat artister och kränkt deras rättigheter så länge, och hur nätmusiken är ett nytt medium som kan hjälpa artister få ett slut på det här utnyttjandet.«

Citat från Aftonbladet 2001-02-13 — »Stjärnorna om Napster«.

Nåja, nu är det läggdags. I med MP3-lurarna och lyssna på lite skön musik...

Twittra om detta

0 kommentarer: