200-jubileum

Posted: 2009-02-15 by Alvmarken in Etiketter: ,
3

200 inlägg i bloggen. Det är nytt rekord!
Fast varje inlägg är ju ett rekord i sig :)

Nåväl, lite mer input i upphovsrättsdebatten.
Jag har gjort en kommentar här: http://bountylady.wordpress.com/2009/02/15/stold/

Min åsikt generellt är att upphovsrättslagarna är föråldrade och bör ses över.
En annan åsikt jag har är att många upphovsrättsinnehavare är snikna och ska ha en orimlig ersättning för sina verk.
Jag tycker också att skiv- och filmbolag måste se över sina affärsmodeller. Det är inte längre rimligt att betala 189:- för en skiva. Med tanke på att det är så mycket lättare att distribuera musik och film så borde rimligtvis även priserna justeras. Så brukar det väl funka?
Om en tillverkare hittar ett mycket mer kostnadseffektivt sätt att tillverka sin produkt så justeras väl konsumentpriset? Fast det är klart, om inte konsumenterna vet om att man effektiviserat och får bättre vinstmarginaler kanske man ger sjutton i att justera priset?

Nåja. Nu ska jag nog ta min kamera och min dotter och åka upp till isplanen för lite skridskoåkning.




http://bountylady.wordpress.com/2009/02/15/stold/trackback/

Twittra om detta

3 kommentarer:

  1. Anonym says:

    Hej Alvmarken!

    Jag har svarat på en av dina kommentarer inne hos mej!

    Jag vill tacka för dina synpunkter och håller med dej om att vissa upphovspersoner är alldeles fööör snåla idag...
    Det är på gränsen till att göra sig själv till åtlöje och ha storhetsvansinne när man begär runt 700:- i betalning av en privat bloggare som inte tjänar ett skit öht på att blogga...

    Att även anklaga personer för stöld när man själv har lagt upp sakerna på nätet UTAN att ha skyddat dem på något vis gör saken bara ännu löjligare!

    Jag börjar bli lite smått irriterad på hur vissa tar sig själva på alldeles för stort allvar...

    Ha det gottis Å TACK för dina kommentarer!

    BountyLady

  1. Anonym says:

    Även jag har hittat hit, via BountyLadys blogg ;)

    Vill veta mer om det där med "EXIF-information" - gjorde som du sa, på skoj, på slumpvis utvalda bilder. Jag får inte upp något alternativ "avancerat" under egenskaper, där man ev. skulle kunna utläsa vem som tagit en viss (professionell) bild?

    Nu stjäl jag inte ofta bilder - men OM jag skulle vilja, skulle jag också vilja veta från vem jag stjäl *s*

    Apropå bilder, bjuder jag här in dig till Tema Kärlek;
    http://missarden.wordpress.com/2009/02/15/tema-karlek-reglerna/

  1. Alvmarken says:

    Okej.. jag antar Tema Kärlek-utmaningen. Se inlägg i min blogg.