Debattinlägg i Aftonbladet om dyra ungdomar

Posted: 2012-03-15 by Alvmarken in Etiketter:
0

Läste idag ett debattinlägg från 7 företagare i Stockholmsområdet som beklagade sig över att ungdomar är för dyra för att anställas. Jag förstår inte hur de resonerar. Dels pga att de ju redan fått sänkt arbetsgivaravgift för ungdomar under 26 (?!) och sen när man tittar på deras årsredovisningar så verkar ju inte personalkostnaderna vara ett jätteproblem.

Jag har sammanställt årsredovisningarnas nyckeltal (hämtat från www.allabolag.se) i nedanstående PDF. Läs själva och avgör. Jag tycker personligen inte att det ser ut som att det är personalen som är kostsam.
Länk till PDF.

Värdefelen som står på sida 5 och 6 beror på att företagen inte har några anställda enligt den årsredovisning jag tittat på.

Nån som är ekonom kanske kan ge en bättre bild av dessa företags ekonomiska situation, men jag tror inte att lägre löner till ungdomar gör nån större skillnad förutom att öka företagens vinst.

Företagen som drivs av Catharina Roos (eller snarare hennes man enligt Allabolag.se) verkar ju heller inte gå så dåligt om man ser till de moderbolag som driver de bolag som Christina angett i debattartikeln.

Jag vet att många företagsledare sliter hund för att hålla företaget flytande men just de som skrivit denna artikel verkar inte vara någon av dessa (utom möjligen Mazarin).

Twittra om detta

0 kommentarer: